Mesterséges intelligencia

Az MI vagyis mesterséges intelligencia (MI) számtalan területen megkerülhetetlenné válik napjaink információs és publikációs folyamatában. A következőkben a tanulás, az irodalomkutatás, a szakirodalom feltérképezésére és más információkkal kapcsolatos feladatok megoldására szolgáló néhány válogatott szolgáltatás kerül bemutatásra/felvillantásra röviden. A listához örömmel fogadunk további kiegészítéseket, ötleteket és javaslatokat!

Egyetemi szabályok MI alkalmazására vonatozóan elérhetők a TVSZ-ben:

Tanulmányi vétségek és eljárások 37. § … (4) “A plágiummal azonos elbírálás alá esik a mesterséges intelligencia bármely formájával – részben vagy egészben – készült munka.” (2023.06.01.) – https://univet.hu/wp-content/uploads/2023/09/05_ATE_HKR_3a_TVSZ_20230831.pdf

Jelenlegi témakörök:


1) ChatGPT (https://chat.openai.com/) – frissítve 2024.06.03-án

Az OpenAI által fejlesztett generatív mesterséges intelligencia, nagy nyelvi modell. Működésében a chatbotokra emlékeztet, de képességei messze meghaladják a korábban alkalmazott ilyen robotok képességeit. Működésük során a tanuláshoz használt nagy mennyiségű adatból főleg matematikai (statisztikai) modellek segítségével létrejött “tapasztalatok” alapján generál lehetséges válaszokat a feltett kérdésekre. Nem gondolkodik, elsősorban az alapján működik, hogy mennyire valószínű, hogy milyen szavak követhetik egymást egy szövegben. Korábban a chatGPT egyértelműen nem úgy működött, mint a keresőmotorok és nem a legjobb válasz megtalálása volt a célja, hanem több egymástól eltérő válasz generálása. Ma egyes változatai igyekeznek “keresni” a klasszikus nagy keresőkhöz hasonlóan, de működésük bizonytalan még ezen a területen.

Ne felejtsük el az MI és vele a chatGPT alapvetően

  • Nem gondolkodik,
  • nem értékeli a forrásokat, nem választja ki a legmegbízhatóbb vagy legrelevánsabb forrásokat, és
  • nem vállalnak felelősséget, ha a kapott adatok vagy anyagok alapján kár ér valakit.
  • Nem válogatták vagy értékelték a tanuláshoz felhasznált anyagokat, épp úgy tartalmazott megbízható, mint téves adatokat.
  • Elfogult lehet a tanuláshoz használt anyagok függvényében (pl. megosztó témák esetében).
  • Nem alkalmaz etikai megfontolásokat (hisz nem gondolkodik).
  • Ne osszunk meg “vele” személyes információkat.

Amire nem alkalmas:

  • irodalomjegyzék generálásra
  • szakirodalom keresésére közvetlenül.

Amire alkalmas:

  • fordításra
  • ötletgenerálásra,
  • szöveggenerálásra (a TVSZ vonatkozó szabályait lásd fentebb),
  • összefoglaló készítésére,
  • keresőkérdések létrehozására – pl. pubmed keresőkérdés létrehozása
  • kódok generálására. Pl.: egy olyan flashcard készítése, amellyel szavak, fogalmak tanulhatók pl. angol, latin, hatóanyagok stb.

Nagyon rövid angol nyelvű összefoglaló a prompt írásról: https://www.w3schools.com/gen_ai/gen_ai_prompt_intro.php


2) Copilot (Bing)

A Copliot egy nagy kereső (a Bing) és a chatbotok által biztosított beszélgetések nyújtotta szabad megfogalmazások lehetőségét egyesíti magában. Nem szakinformációk keresésére találták ki és nem feltétlenül jó benne, ugyanakkor egy téma fogalma, általános összefoglalása tekintetében, az általa az interneten talált és a válaszadáshoz felhasznált oldalak felsorolásával jól használható.


3) Semantic Scholar (https://www.semanticscholar.org/)  Az Allen Institute által fejlesztett MI alapú kutatást segítő eszköz. Mindenki számára ingyenesen hozzáférhető. A Semantic Scholar lefedi a biológiát, az orvostudományt, az informatikát, a földrajzot, az üzleti életet, a történelmet, a közgazdaságtant stb. Több mint 200 millió cikket találhatunk olyan partnerektől, mint a PubMed, Springer Nature, Taylor & Francis, SAGE, Wiley, ACM, IEEE, arXiv és Unpaywall.

  • Segíti a releváns kutatások megtalálását.
  • Az idézési kapcsolatok minőségibb elemzésével, a szövegkörnyezet megértésével mélyebb összefüggéseket képes felfedezni a publikációk között.
  • Szerzőként kérhetünk e-mail értesítést a minket érdeklő témában megjelent közleményekről, agy a minket idéző cikkekről

pl.: “African swine fever” “systematic rewiev”