Mesterséges intelligencia alkalmazása az információkeresésben, a szakirodalom feldolgozásában és a tanulásban

Az MI, vagyis a mesterséges intelligencia, napjainkban egyre meghatározóbb szerepet tölt be az információszerzés és a publikációs folyamatok területén. Az alábbiakban röviden bemutatunk néhány olyan válogatott szolgáltatást, amelyek hasznosak lehetnek tanuláshoz, irodalomkutatáshoz, szakirodalom feltérképezéséhez, illetve más információkezelési feladatokhoz. Örömmel fogadunk további javaslatokat, kiegészítéseket, hogy folyamatosan bővíthessük és fejleszthessük ezt az összeállítást!

Az alábbi megoldások nem helyettesíthetik a kritikus gondolkodást vagy a források értékelését.

Egyetemi szabályok MI alkalmazására vonatozóan elérhetők a TVSZ-ben:

Tanulmányi vétségek és eljárások 37. § … (4) “A plágiummal azonos elbírálás alá esik a mesterséges intelligencia bármely formájával – részben vagy egészben – készült munka.” (2023.06.01.) – https://univet.hu/wp-content/uploads/2023/09/05_ATE_HKR_3a_TVSZ_20230831.pdf

Jelenlegi témakörök:


1) ChatGPT (https://chat.openai.com/) – frissítve 2024.06.03-án

Az OpenAI által fejlesztett generatív mesterséges intelligencia, nagy nyelvi modell. Működésében a chatbotokra emlékeztet, de képességei messze meghaladják a korábban alkalmazott ilyen robotok képességeit. Működésük során a tanuláshoz használt nagy mennyiségű adatból főleg matematikai (statisztikai) modellek segítségével létrejött “tapasztalatok” alapján generál lehetséges válaszokat a feltett kérdésekre. Nem gondolkodik, elsősorban az alapján működik, hogy mennyire valószínű, hogy milyen szavak követhetik egymást egy szövegben. Korábban a chatGPT egyértelműen nem úgy működött, mint a keresőmotorok és nem a legjobb válasz megtalálása volt a célja, hanem több egymástól eltérő válasz generálása. Ma egyes változatai igyekeznek “keresni” a klasszikus nagy keresőkhöz hasonlóan, de működésük bizonytalan még ezen a területen.

Ne felejtsük el az MI és vele a chatGPT alapvetően

  • Nem gondolkodik,
  • nem értékeli emberként a forrásokat és
  • nem vállalhat felelősséget, ha a kapott adatok vagy anyagok alapján kár ér valakit.
  • Nem válogatták vagy értékelték a tanuláshoz felhasznált anyagokat, épp úgy tartalmazott megbízható, mint téves adatokat.
  • Elfogult lehet a tanuláshoz használt anyagok függvényében (pl. megosztó témák esetében).
  • Nem alkalmazz az általunk elfogadott etikai megfontolásokat.
  • Ne osszunk meg “vele” személyes információkat.

Amire nem alkalmas:

  • szakirodalom keresésére közvetlenül,
  • dolgozat szövegének megírására,

Amire alkalmas:

  • keresőkérdések, keresési stratégiák létrehozására – pl. pubmed, Scopus, WoS stb.
  • ötletgenerálásra,
  • szöveggenerálásra, amelyet alapkként használhatunk (a TVSZ vonatkozó szabályait lásd fentebb),
  • összefoglaló készítésére,
  • fordításra
  • kódok generálására. Pl.: egy olyan flashcard készítése, amellyel szavak, fogalmak tanulhatók pl. angol, latin, hatóanyagok stb.,
  • jelenleg a ChatGPT már forrásmegjelöléssel együtt is képes keresést végezni az interneten, jobbára előfizetéshez vagy regisztrációhoz kötötten.

Nagyon rövid angol nyelvű összefoglaló a prompt írásról: https://www.w3schools.com/gen_ai/gen_ai_prompt_intro.php


2) Copilot (Bing)

A Copliot egy nagy kereső (a Bing) és a chatbotok által biztosított beszélgetések nyújtotta szabad megfogalmazások lehetőségét egyesíti magában. Nem szakinformációk keresésére találták ki és nem feltétlenül jó benne, ugyanakkor egy téma fogalma, általános összefoglalása tekintetében, az általa az interneten talált és a válaszadáshoz felhasznált oldalak felsorolásával jól használható.


3) Semantic Scholar (https://www.semanticscholar.org/)  Az Allen Institute által fejlesztett MI alapú kutatást segítő eszköz. Mindenki számára ingyenesen hozzáférhető. A Semantic Scholar lefedi a biológiát, az orvostudományt, az informatikát, a földrajzot, az üzleti életet, a történelmet, a közgazdaságtant stb. Több mint 200 millió cikket találhatunk olyan partnerektől, mint a PubMed, Springer Nature, Taylor & Francis, SAGE, Wiley, ACM, IEEE, arXiv és Unpaywall.

  • Segíti a releváns kutatások megtalálását.
  • Az idézési kapcsolatok minőségibb elemzésével, a szövegkörnyezet megértésével mélyebb összefüggéseket képes felfedezni a publikációk között.
  • Szerzőként kérhetünk e-mail értesítést a minket érdeklő témában megjelent közleményekről, agy a minket idéző cikkekről

pl.: “African swine fever” “systematic rewiev”


4) SciSpacehttps://scispace.com/.

A SciSpace egy platform, amely lehetővé teszi több mint 270 millió tudományos publikáció szabadszavas keresését és tartalmuk megértését, illetve a közöttük lévő kapcsolatok feltárását. Ezáltal segíti a kutatókat és diákokat a tudományos anyagok hatékonyabb feldolgozásában. A felhasználó által feltett kérdésre keres válaszokat cikkekben és megadja, megmutatja azokat, ahol a választ megtalálta. Lehet kérni, hogy adja meg milyen módszereket alkalmaztak a cikkben és lehet kérdezni is, amire válaszol a cikkek alapján. 


4) ChatPDF https://www.chatpdf.com/

A ChatPDF egy mesterséges intelligencia által támogatott eszköz, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy PDF dokumentumokat töltsenek fel, majd természetes nyelven kérdéseket tegyenek fel azok tartalmával kapcsolatban, azonnali válaszokat kapva. Ez különösen hasznos diákok, kutatók és szakemberek számára, akik gyorsan szeretnének információt kinyerni vagy megérteni összetett anyagokat.